אוניברסיטת בר-אילן

הפקולטה למדעי היהדות

לשכת רב הקמפוס


ד ף   ש ב ו ע י

מאת היחידה ללימודי יסוד ביהדות

מספר 745

פרשת ויקהל, תשס"ח

תגובה למאמרו של פרופ' קוה *

ד"ר זבולון בוארון

נתניה

אני מבקש להעיר הערה למאמרו של פרופ' משה קוה. הערתי אינה מתייחסת לגופם ולעיקרם של הדברים, אלא לאי-דיוקים שנפלו לע"ד במאמר.

אמנם נכונים הם דבריו של הכותב, שמשה רבנו בהתייצבו בפני פרעה בפעם הראשונה לא השתמש בדיוק בלשון שבה נצטווה מאת ה' לומר לפרעה: וּבָאתָ אַתָּה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל... וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו ה' אֱ-לֹהֵי הָעִבְרִיִּים נִקְרָה עָלֵינוּ וְעַתָּה נֵלֲכָה נָּא... וְנִזְבְּחָה לַה' אֱ-לֹהֵינוּ (ג:יח). דברים אלה מזהים את השולח כ-"ה' אֱ-לֹהֵי הָעִבְרִיִּים". לעומת זאת משה אומר לפרעה:  כֹּה אָמַר ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר (ה:א). ה' מזוהה כ"אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל", ו "הָעִבְרִיִּים" מזוהים כ"עַמִּי".

בהמשך המאמר טוען פרופ' קוה שמשה המתלונן לפני ה': "לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי" (ה:כב) משתמש בביטוי "עם" שאותו לא שמע מעולם מהקב"ה. אולם כבר בהתגלות הראשונה אומר ה' למשה: "רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו" (ג:ז). ובהמשך הפרק אנו קוראים: "וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" (י), וכן: "וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱ-לֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה" (יב) ועוד.

המסקנה מן הכתובים הללו היא שמשה אכן שמע מפי ה' את הביטוי "עם" כמתייחס לבני ישראל, ולכן אין זה מדויק שה' פונה למשה ומשתמש במילים חלופיות באמירתו כי יגאל ממצרים "את הקבוצה שאני עדיין לא הגדרתי" כדבריו של פרופ' קוה.

 

                                                                                           בברכת יגדיל תורה ויאדיר

                                                                                           ד"ר זבולון בוארון

נתניה

 



*              תגובת הכותב קוצרה ע"י מערכת הדף ותומצתה משיקולי מקום.